Wednesday, November 4, 2009

Heuristic Evaluation

Heuristic Evaluation adalah satu metod yang dicipta oleh Nielsen, untuk menilai, menstruktur kritik-kritik dan mencari kelemahan  terhadap rekabentuk antaramuka (interface design).

Heuristic Evaluation adalah metod yang boleh dikira fleksibel. Kerana HE boleh digunakan oleh penilai (evaluator) pada permulaan fasa SDLC (system development life cycle), untuk mencari kelemahan rekabentuk yang sedia ada. Kemudian, setiap data penilaian akan digunapakai sebagai objektif pada fasa pembangunan (development). Selepas proses pembangunan rekabentuk antaramuka selesai, HE sekali boleh digunakan untuk menilai rekabentuk yang baru itu. Maka, dalam erti kata lain, HE boleh digunakan sebelum, semasa dan selepas kerja-kerja pembangunan.

Terdapat 10 perkara yang digariskan di bawah Heuristic Evaluation :


  1. Availability of the system status
  2. Match between system and real world
  3. User control and freedom
  4. Error prevention
  5. Recognition rather than recall
  6. Flexibility and efficiency of use
  7. Consistency and standardization
  8. Aesthetic and minimalist design
  9. Help user recognize, diagnose and recover from errors
  10. Help and documentation

Berdasarkan pemerhatian dan penemuan oleh saya, HE  adalah metod yang boleh dikira agak popular di kalangan designer, evaluator dan para pengkritik. Para pencinta dan pengikut setia kepada ajaran Norman's Principle dan Shneiderman's 8 Golden Rules tidak perlu bimbang seandainya mahu menggunakan HE, kerana setiap elemen yang menjadi kriteria di dalam senarai 10 HE itu, merangkumi semua prinsip yang digariskan oleh Norman dan Shneiderman.


No comments:

Post a Comment